Samsø 2000

Tekst og foto: Michael R. Mulbjerg og Patrick Frømming

Så var det endelig blevet tid for Bananfluernes første tur til den skønne ø i det sydlige Kattegat, 6 mand skulle starte og heraf skulle vi være 4 derovre hele ugen mens 2 tager hjem om onsdagen hvor der til gengæld kommer forstærkninger (friske forsyninger) i form af 3 mand, dvs. i alt 9 mand ud af 15, ikke dårligt.
Vi, det er Michael (hovedforfatter), Niels, Peter, Bjørn (gæst fra Stockholm), Flemming og Jørgen samt Kim, Patrick(medforfatter) og Jacob.

Lørdag
Vi ankommer til sommerhuset og værten har så sandelig tændt op i brændeovnen, der er nok 35 gr. i stuen, men ellers dejligt sted, med plads nok til os og plads til at tørre waders lige udenfor, perfekt.
Bilerne blev tømt og folk fandt deres sovepladser, jeg får som vanligt altid et for mig selv - de andre påstår jeg snorker meget (ugen viste dog at andre også kan være med), frokosten anrettet - derefter skulle der fiskes, nu havde jeg snakket om denne ø de sidste par år og skulle det så testes.
Peter, Bjørn, Niels og jeg tog på Issehoved, mens Jørgen og Flemming ville prøve ved Ballebjerg på vestsiden, vind er der ikke rigtig noget af så fiskeriet bliver også derefter og på Issehoved sker der absolut intet uagtet vi prøver flere km kyst. Jørgen og Flemming har en anelse mere tur da Jørgen dog har mistet en fisk. Så sidst på eftermiddagen/dagen er det nogle trætte lystfiskere der kan sætte sig til aftenbordet og bagefter binde fluer og hygge sig ved brændeovnens skær.

boble_asm2
Flemming "Boble" Andersen i aktion
Søndag
Søndag morgen er det tid for OL-finalen i kvindehåndbold, så det bliver blot Peter og jeg som tager morgenturen i Sælvig Bugt, der ser sandet ud men nu skal det prøves. Den var ganske rigtigt sandet og fladvandet langt ud, vi så ikke skyggen af en fisk eller byttedyr, men Danmark vandt OL-finalen og så var der stemning i det lille hus.
Herefter var alle klar til at fiske, Niels ville trods vore indvendinger prøve et andet sted i bugten, mens Peter, Bjørn og jeg tog til Ballebjerg og Flemming og Jørgen kørte på Asmindør Hage/Mårup.
Niels gik formiddagen tom i bugten, mens Peter, Bjørn og jeg væltede rundt i stenene på Ballebjerg lækre kyst, men her blev det at Peter genudsatte 1 det samme gjorde Bjørn som dog også havde 3 hug, mens jeg måtte nøjes med 3 forsigtige hug, men okay det var bedre end den første dag. Jørgen havde turens første fisk med hjem fra Asmindør Hage, 45 cm og 800 gr. samtidig havde han genudsat en også, Flemming havde endnu til gode at få de første kontakter, men det var svært når der ingen vind var og vandet spritklart. Til gengæld havde de set en flok multer derude og så tændte min fiskefeber for alvor.
Om eftermiddagen ville jeg selvfølgelig på Asmindør Hage og fik selskab af Peter, som dog ville fiske inde fra havnen, mens jeg utålmodig som jeg var efter at finde multerne satte i skarpt trav ud mod hagen og ligesom jeg ankommer melder multerne sig en ca. 30 m ude, en lille flok men stabilt i området. Vinden lå helt forkert og det var svært at nå dem, men ind imellem kom de tættere på og så var det om at være forsigtig. Tiden gik og de ville ikke det mindste, Peter var kommet derud og havde lagt sig til at sove oppe på stranden, da jeg for jeg ved ikke hvilken gang lister ud og lægger fluen (Grå Frede i str. 4) ca. 1 m foran et par krydsende multer, pludselig er der fast fisk - en multe har taget min flue og pisker derudaf - panik. Løslinen sprøjter af vandet og fighten går på hjulet mens jeg prøver at råbe Peter op og først 4 eller 5 gang lykkes det, mens multen sprinter derudaf endnu - pludselig standser den og sidder fast - satans det samme skete sidst på Knarbos Klint, det må ikke gå galt denne gang så jeg vader ind og følger den nogle meter hen ad stranden og pyh den er der endnu - tager endnu nogle meter og sidder fast igen. Denne gang må Peter ud i vandet for at se hvad der er sket, denne er det desværre slut fisken er væk og fluen sidder godt begravet i en stor klat blæretang, mens Peter står i vand til lige under armhulerne og redder fluen, men pyt med den jeg ville hellere have haft multen, for den var nede i baglinen før den stoppede første gang, en rigtig god fisk som satte grejet (Orvis HLS Babine 10' #8-9 og Vision hjul m. skivebremse) på prøve for alvor.
Herefter forsvinder multerne og fisk ser vi ikke mere til, heller ikke da Jørgen og Flemming kommer derud efter deres sene frokost. De fisker igennem lige til det er helt mørkt men intet sker der.

Mandag
Mandagen oprandt med løftet om tunge skyer og regnvejr, men det kunne ikke afholde os fra at prøve Ballebjerg igen, men kort tid efter vi ankom begyndte det at sile ned, da havde jeg dog allerede fået dagens første fisk, som hurtigt fik friheden igen, mens Jørgen og Flemming dukker op også. De bliver der mens Peter og jeg tager hjem igen for at få tørret noget tøj, jakkerne lå selvfølgelig henne i bilen 1 km væk, på vejen hjem handler vi ind og får købt lidt lækkert til at varme os alle på, kakao og piskefløde. De andre kom også forholdsvis tidligt hjem og blot Jørgen havde genudsat en enkelt lille undermåler.
Et stykke hen på eftermiddagen begyndte det at lysne og feberen kom frem i alle, vi havde jo også slappet at i nogle timer og vinden taget i betragtning måtte det for første gang blive østkysten der holdt for og dermed Besser Rev med omliggende stræk.
Jeg blev selv ved bilerne, mens Niels, Peter og Bjørn tog den lange tur ud på revet og Flemming og Jørgen kørte lidt tilbage og ville prøve et mindre rev på en pynt lidt sydligere. Jeg havde bundet en ny variant af Freden med natural seal dubbing i stedet for den grå krop, mest beregnet for sandbunden og den var der nok af her, desværre var de mørke områder langt ude så det blev boblestangen der udgjorde eftermiddagens redskab sammen med et langt forfang i 0,23 mm.
De andre er blot små klatter i horisonten da jeg lægger endnu et kast ud over de mørke områder, men denne gang er der liv i den anden ende af linen og kort efter kan jeg befri en undermåler for min nye Frede, okay den virker da nogenlunde - i vandet ser den faktisk ret giftig ud. Det bliver til yderligere 2 undermålere for mit vedkommende inden jeg giver op for dagen og drager hjemad, de andre må så komme når de er klar til det, biler var der nok af.
Det skulle vise sig at Peter og Bjørn havde fundet fisk ude på Albuen, mens Niels havde gået tom igen i dag (men hævnen skulle være sød siger de). Bjørn havde haft et par hug men fiskene var generelt for langt ude til at de kunne nå dem. Jørgen og Flemming havde intet set eller mærket nede ved pynten.

boble_ams1
Flemming "Boble" Andersen med fin Samsø fisk

Tirsdag
Så skiftede vejret for alvor karakter til rigtigt efterårsfiskevejr, optimismen steg nogle grader og Lushage kunne fiskes igen, det var nu blevet rigtigt boblevejr eller fluevejr på andre stræk. Flemming og jeg drog tidligt af sted til Lushage (en af mine favoritter), mens Peter, Niels, Bjørn og Jørgen tog på Issehoved.
Vel ankommet gennem skoven hvor vi bl.a. var ved at køre ikke mindre end 2 rådyr ned kommer vi ned til det perfekte vand, synes vi, pænt med bølger og ingen snavs i vandet vinden er dog for hård til fluestangen, så det bliver boblen og evt. et par blink der må holde for i dag. Vi går ud selve hjørnet og starter fiskeriet og har vel ikke fisket mere end 20-30 minutter da Flemming får en god fisk på boblen forholdsvis tæt på land. Den er ikke sådan lige at styre i bølgerne men det lykkes da til sidst at få den på land ved fælles hjælp, en god fisk på 1,625 kg.

Så lykkedes det endelig. Efter kort tid får jeg 2 små lige efter hinanden og da vi samtidig har et hug hver har det været en rigtig god start på dagen. Desværre blæser det hele tiden op og da der begynder at komme rigtig meget skidt på i her kast opgiver vi vindsiden for i dag, ærgerligt for jeg tror det kunne have givet endnu flere gode fisk, men det var for træls hele tiden ikke at have kontakt med agnen og så skulle pille skidt af i hver kast.....nej tak!
De andre har gjort det mindst lige så godt, idet Niels har fået en på 1,15 kg og haft et par hug, Peter har mistet måske turens største på mellem 4 og 5 kg og Bjørn har haft et hug - Jørgen har intet mærket, men det er ligesom om fiskeriet har fået løft med dette vejrskift.

Onsdag
Over middag tager vinden lidt af og Flemming og jeg beslutter at prøve Asmindør hage fra nordsiden, det er nemmere at komme dertil den vej og da vinden vil sørge oprørt vand må det lige være os to at få lidt skumsprøjt. Peter, Niels, Bjørn og Jørgen tager til Ballebjerg for endnu engang at prøve lykken der.
Jeg kan godt mærke jeg har fisket det meste af tiden de sidste 3 dage, jeg er ved at være lidt træt og tager en lur nede på stranden, mens Flemming klør på (Jørgen og ham skal jo også hjem onsdag eftermiddag) og kan efter en lille times tid lande en flot fisk på 1,8 kg. Der går ikke lang tid så er jeg også i gang, men denne gang med et Søm, det kunne jo være de gik længere nede eller var mere opmærksomme på denne større agn, men jeg nøjes med to solide hug og Flemming slutter festen med endnu et godt hug på boblen. Derefter er der ligesom ret dødt og vi beslutter at tage hjemad efter en begivenhedsrig dag hvor fiskeriet absolut levede op til det jeg ved Samsø kan præstere på en normal god dag.

På Ballebjerg er det endnu engang de mindre fisk der har domineret idet Niels har fået en på 45cm men resten intet har fået eller mærket, trods gode fiskeforhold. Dette er som om fiskeriet er klart bedre om morgenen end om eftermiddagen/aftenen, men det har vi jo set før herovre (og i øvrigt på andre øer også, er der mon en sammenhæng mellem mindre øer og morgenfiskeri ??).
Vinden er taget lidt af og Flemming og jeg beslutter at prøve Lushage inden det bliver for meget, mens de andre naturligt nok skal på Issehoved igen, selvom Ballebjerg eller Asmindør også havde været et godt bud.
Flemming og jeg ankommer til hårdere vejr end vi havde regnet med men tager chancen og det gav pote idet vi efter kort tid begge har fået fisk over målet - 0,9 kg til mig og 0,6 kg til Flemming - til gengæld er det alt hvad vi mærker på nogle timers fiskeri som vi efterhånden må opgive grundet vind og bølger - vi har ikke kontakt med det vi fisker med.

På Issehoved har Bjørn endelig slået til med en flot fisk på 2,1 kg samt 6 små, mens Peter har genudsat 4 stk. og mistet 2 store fisk (igen) - Jørgen har mistet 3 stk. og haft et par hug, igen en god formiddag som blev strukket lidt da det var skiftedag for Flemming og Jørgen - Patrick, Kim og Jacob skulle komme med færgen ved middagstid.
Normalt på en sådan ugetur er der altid en eftermiddag eller to hvor jeg normalt ikke gider fiske mere men bare slapper af, sover til middag og hygger, det ville jeg også have gjort men de nye folk lokkede jo ret meget med deres entusiasme og iver så det blevtil en tur til Issehoved hvor jeg fik en undermåler - Bjørn 2 undermålere og Niels havde en enkelt følger (Peter tog en slapper derhjemme).

Det var som sædvanlig med høj stemning, at vi rullede ombord på Samsøfærgen i Kalundborg. Ingen af os havde før fisket på Samsø, det giver altid lige lidt ekstra når det er nye steder der skal prøves. Halvanden time senere lægger færgen til i Kolby Kås og vi ruller fra borde. Nu skal vi så finde sommerhuset som ligger omkring Sælvig. Det lykkedes os at finde det i første hug og vi blev modtaget af Hr. Mulbjerg som stod i døråbningen med blod på hænderne. Det var dog ikke hans eget men stammede fra en friskfanget havørred der var ved at blive parteret. Nu skulle det gøre godt med noget frokost og nogle løgnehistorier fra de foregående dages fiskeri. Men der skulle også meget snart fiskes. Fiskefeberen steg nogle grader så der gik ikke længe før Jakob, Kim og jeg satte kursen med Issehoved, hvor de andre havde haft godt fiskeri. Da vi efter et par timer ikke havde mærket eller set noget blev vi enige om at flytte plads. Valget faldt på Ballebjerg og på kortet så det ud som om at her var dybt vand tæt under land, og at det var et langt stræk.

Vi fordelte os og fiskede løs. Jakob gik inde i bugten og fik ret hurtigt en fisk på 50 cm. Den var farvet så den fik friheden igen. Kim gik længere ned i bugten og fiskede rundt om den næste pynt. Jeg havde efterhånden fisket et langt stykke kyst af uden at mærke det mindste nap. Ret uforståeligt med den lækre grimling der hang for enden af forfanget. Jeg nåede lige at tænke det færdigt….så fik jeg hug. Det var ikke ligefrem nogen præmiefisk, men den holdte dog målet med sine 41cm. Den fik friheden igen med besked på at hente nogle større venner. Det var lige før at man kunne foranlediges til at tro at den havde hørt min besked. Kort efter blev min grimling taget i et rusk og der er fast fisk. Denne her føles lidt større og vildere og efter en hidsig fight kan jeg afkroge og genudsætte en fin 45 cm'er nede i vandet. Ja okay….en rimelig start. Jeg kan ikke se hvad Jakob og Kim laver, de går nede om hjørnet på pynten. I den næste times tid får jeg 7 fisk mere. Alle fisk er lige omkring målet. Da Kim og Jakob kommer gående langs stranden i tusmørket får jeg godt rigtig godt hug, men jeg bommer desværre. Kim og Jakob har fået 2 mindre fisk og mistet en enkelt og derudover har de set et par stykker springe tæt på land.

bjorn2
Bjørn med sølvtøj fra Samsø

Torsdag
Nu skulle det snart til at være hvis vi skulle have nogle rigtig gode fisk med hjem derovre fra, og torsdagens vejr bød endnu engang på perfekt fiskevejr på vestsiden af øen så af sted gik det til Issehoved. Niels vælger at gå om på nordsiden og fiske i vinden, hvilket skulle vise sig ikke at være helt skævt. Men nede på vores "pynt" var der ikke rigtig træk i vandet fra starten men det kom snart og så kom fiskene også og der i blandt en lille flok multer, det må have været de sidste inden de trak væk. Men der blev kastet rigtig langt med fluerne og tit var vi (Bjørn og Michael) ude i multerne eller i nærheden af dem og pludselig får jeg fast fisk helt ude i kastet, en multe har igen taget min flue, skal det lykkes denne gang?
Denne er dog ikke så stor men sikken en kamp den giver alligevel, først den ene vej og så den anden vej inden den igen sprinter udad igen for til sidst at overgive sig og lade sig kane ind på stranden efter 10-15 minutters fight.
Ikke nogen stor multe, blot 1,3kg men den første jeg har fået på fluestangen og den første Björn ser nogensinde. Den skal vi smage til frokost og nu bliver Patrick helt vild, det er for meget med de multer, nu har han fisket efter dem hele sommeren uden af få en på land og så får jeg to inden for et par uger og mister yderligere to. Det var hele turen værd denne ene fisk. Men det var langt fra slut med sensationerne denne dag, da vi kommer hjem har Niels fanget en havaborre på 0,5 kg samt 5 havørreder og Bjørn en på 1,6 kg og 2 små.

Vi vælger området omkring Asmindør Hage til at starte med. Efter en længere nedstigning i det kuperede terræn finder kysten. Vinden står skråt ind på kysten og der er 70 cm høje bølger der slå ind. Men heldigvis ser vandet spritklart ud. Vi fordeler os som sædvanligt. Jeg finder hurtigt ud af man ikke kan vade meget mere end et par meter ud, da bunden skråner kraftigt. Heldigvis passer det perfekt så man lige kan stå så bølgerne ikke knækker over, hvilket er ret belastende med en monofil skydeliner der skal holdes flydende.
Efter ca. en halv time siger det bang helt ned i korken på stangen og derefter er der slap line. Tak skal du ha for et hug! Det er meget længe siden jeg har mærket en fisk der tog så hårdt. Da jeg checker fluen viser det sig at krogspidsen er blevet slået af. Temmelig ærgerligt for det føltes virkelig som en god fisk.
Forholdsvis kort tid efter får jeg igen et hug der forplanter sig dybt i stangen, men den bliver ikke hængende. Denne gang var jeg ellers totalt forberedt. Størrelse 2 grimlingen er ellers helt intakt…..mystisk?! For at det ikke skal være løgn får jeg et hug af samme slags igen kort tid efter. Jeg fatter det ikke…hvorfor bliver de ikke hængende? Man kan ikke bomme tre ud af tre fisk på denne måde? Okay….den første skyldes at der ikke var nogen krogspids på…men de to andre? Jeg kan ikke lige finde nogen forklaring anden end sort uheld. Med en sort sky hængende over hovedet går jeg ned mod selve Asmindør Hage for at fiske med vinden tilbage. Da jeg næsten har nået spidsen spinger en god fisk ganske få meter fra land ca 10 meter længere fremme. Jeg smider tasken og går hen imod den imens jeg stripper lidt line af hjulet. Jeg ruller lige flue+forfang+5-6 meter af skydehovedet ud i vandet for at strippe lidt mere line af. Mere når jeg ikke, for min grimling bliver taget hårdt og kontant og denne gang er der ingen pardon. Fisken kvitterer med en fint udløb direkte på hjulet. Nu er den foromtalte sorte sky forsvundet, jeg står med flex og en fino fisk i den anden ende.
Pludselig siger det tøf-tøf og en gammel træbåd med indenbords motor kommer tøffende om hjørnet. Skipper kigger mistroisk på ham fætteren inde på stranden imens han bakker på sin snade og sender røgsignaler op. Fisken vil ikke sådan give sig, men til sidst må den kapitulere og jeg kaner den ind med en bølge. Grimlingen sidder solidt forankret og den får et gok. 2,2 kg blank og i god kondition.

Jeg bliver enig med mig selv om at jeg vil gå ned og se hvad de andre har oplevet. Jeg lægger fisken under noget tang og trasker ned til de andre. De har faktisk også oplevet en god byge af fisk med en 2,1kg's til Kim og en 2,7 kg's til Jakob + det løse i form af nogle mindre fisk og hug. De kan fortælle at det er ligesom at fiskene kommer i ryk…lige pludselig får man et eller to hug og så er der dødt i et stykke tid. Vi fisker videre her indtil det er tid til at køre tilbage til sommerhuset for at få noget frokost. Det første jeg ser da jeg træder ind i huset er en filet med nogle store skæl på. Minsandten om ikke det er en fin multe der ligger på køkkenbordet. Da Niels lidt efter tropper op med en havaborre, bliver vi nød til at hente den sorte sæk med vores havørreder. Herefter kan vi konstatere at det har være en kanonformiddag her på Samsø.

Det blev en lettere forlænget frokost, med pandestegt multe, samt alle de billeder der skulle tages, fisk der skulle renses og undersøges, men hva' pyt det havde været en kanondag allerede og eftermiddagene plejede jo ikke være det helt store. Det var denne da heller ikke, selv tog jeg en slapper og var kun en lille tur på Issehoved for at konstatere at der ikke var flere multer, Bjørn og Niels fiskede også heroppe - men kun Bjørn kunne fange en undermåler, Niels måtte nøjes med 3-4 hug.

Efter frokost tager vi tilbage til samme sted. Her virker dog noget dødt siden vi sidst var her i formiddags. Kim og Jakob får hurtigt hver deres undermåler. Lidt senere kommer der et strømbælte der gå lige imod land og drejer 45 grader langs med land. Lige pludselig siger Jakob: "Så du den hvirvel?" Hvor siger jeg og kigger ud over vandet. "Nej…helt inde ved land…i det blanke strømskæl" Jeg har ikke set noget som helst men kaster grimlingen på langs af kysten, ikke mere en et par meter fra land. To lange træk og så får jeg et kanonhug så stangen er ved at blive flået ud af hænderne. Den bliver ikke hængende så jeg kaster hurtigt derhen igen og fisken hugger igen. Denne gang bliver den hængende og tager udløb ud af mod åbent hav. Den når lige at rulle i overfalden…..jeg ser en helt hvid bug og et stort sort øje…..hmmm..den kunne meget vel have lignet en god multe…..herefter bliver linen slap. Mere mærker vi ikke, men det har nu også være en af de bedre dage på kysten.

mich_multe
Multer var der også lidt af

pf1
Endnu en fin Samsøfisk

niels_havbars
Niels med harbars

Fredag
Nu var det ved at være sidste chance, men trætheden var også begyndt at gøre sit indtog hos os 4 oprindelige startere, således kom Peter og jeg først af sted lidt senere fredag morgen og uden at fange noget som helst på Ballebjerg og Issehoved. Niels og Bjørn var kørt ned i vinden på Lushage og man må sige de ramte rigtigt, idet Niels mistede 1 og Bjørn fik 4 på mellem 40 og 55 cm samt mistede en stor en, ærgerligt for han havde virkelig fået hul på det danske fiskeri efter nogle dages omstilling fra den svenske skærgård.

Kim, Jakob og jeg ville igen lægge ud på den nordvestlige del af øen. Vi fandt et sted med nogle bugter og pynter som så godt ud på kortet. Det så heller ikke ud som om at der skulle parkeres særlig langt fra vandet. Vi fandt dog hurtigt ud af, at denne del af øen er ret kuperet så der gik næsten 20 minutter før var ved vandet.
Vi fordelte os hurtigt. Allerede imens jeg var på vej ud i vandet så jeg en god fisk vende i overfladen ca. 30 meter ude, så det gik ret hurtigt med at flå noget skydeline af hjulet i en fart. Fisken ville imidlertid ikke noget, så jeg fisker videre. Lidt efter får Jakob en undermåler og jeg har et enkelt nap. På den anden side af pynten går Kim i en lille bugt og kaster til en ganske pæn letfarvet fisk, der gang på gang springer lige på kastegrænsen. Senere har en farvet fisk taget ophold på den omtalte pynt. Den viser sig i høje spring, ikke særlig langt ude. Gang på gang sender jeg fluen i hovedet på den, uden held overhovedet. Det er først da Kim vader ud og første gang han lægger et kast hen over fisken, at den hugger. En flot, letfarvet hanfisk omkring 2,5 kg, som får friheden igen efter en hidsig fight.
Mere mærker vi ikke og vi vender snuden hjem til frokost.

Om eftermiddagen var det så tid for slutspurten inden vi skulle hjem lørdag (færgeselskabet havde misforstået vor opringning om tidligere afgange så Niels og jeg fik ikke fisket om lørdagen, da de sagde der gik en færge kl. 10.30, ja men det var til Jylland, men Peter og Bjørn kom dog af sted tidligt så Bjørn kunne køre det meste af vejen til Stockholm i dagslys) så Peter, Niels og Bjørn tog på Møgelskår - nok dagens bedste valg for Peter fik to flotte fisk på 50-55 cm, som han dog som vanligt genudsatte og Niels fik en på 45 cm. Selv var jeg ikke heldig den dag for der var ikke skyggen af fisk på Issehoved, og ingen strøm så det var en nedtur, det skulle bare ikke være på denne tur.

Efter frokost prøver vi det stræk der hedder Vesterlolk. Den idé er der en del andre fiskere der har fået, men det er et langt stræk så der er plads til alle. Jeg får ret hurtigt en lige over målet på Grimlingen og der går ikke længe før den er der igen. Denne gang en lige under som også får friheden igen. Kim og Jakob fanger også fisk, men de er heller ikke særlig store. Alt i alt får vi 14 fisk med et par stykker over målet inden vi mener at nu er det tid til aftensmad.

Lørdag
Så var det blevet lørdag og som allerede nævnt troede vi, at vi kunne komme tidligere hjem, men blev kogere. til gengæld blev der kørt lidt rundt og kigget på alternative steder fra nord til syd, ligesom vi fik hentet fiskene hos vor ven brugsuddeleren. Man skal for øvrigt ikke kimse ad selve havnen, Niels så flere fine fisk op og hen ad bolværket, mens vi ventede på færgen og jeg fik mig en tiltrængt lur på en times tid i bilen, i øvrigt den anden lur den dag, da Niels ville ud og inspicere et sted oppe nordpå. Da jeg satte mig ud i solen faldt jeg vist i søvn et stykke tid, dejligt.
Da færgen så endelig skulle afgå, var det den som Patrick, Kim og Jacob også skulle med så det var hyggeligt, men ærgerligt at have spildt dagen på "kun" at trisse rundt og se på steder.

Den sidste formiddag vælger vi at tilbringe ved Asmindørstrækket. Vejret er ikke helt optimalt, dejligt solskin og kun en lille smule vindpust fra forskellige retninger. Vi fisker løs på de steder vi dage forinden havde haft godt fiskeri, men det bliver ikke rigtig til andet end et par småsej og undermålere. Kim prøver den pynt vi før har pisket igennem og der får han inden for en time fisk på 40, 55 og 57 cm…alle sammen mere eller mindre farvede. Til gengæld blevet de taget på #5 grej. Jeg er gået ud på den næste pynt, hvor der står en arrig farvet 3-4kg's fisk. Jeg kommer tæt på den…under ti meter. Flere gange springer den og snerrer når jeg lægger fluen ud i hovedet på den. Jeg prøver med alt hvad jeg har i æsken, stort og småt, langsomt og hurtigt, men uden held.  Dette er hvad det bliver til inden vi skal hjem. Dog har vi fornøjelsen af at se en flok marsvin på omkring 10 individer, indtage pynten og boltre sig lystigt i det stille vand.

I alt blev det nøjagtigt 100 fisk, fordelt over ikke mindre end 4 forskellige arter, alt fanget på flue enten boble eller fluestang samt en pæn mængde tilbud - det var ikke så ringe endda, når man tager i betragtning at jeg var den eneste der havde fisket derovre før. Det er ikke sidste gang vi er derovre, men allerede inden vi tog hjem gik rygterne på øen om en flok lystfiskere der fået godt med fisk, det var altså os - Bananfluerne, tak for denne gang.